Grip op ADHD

Deze interventie richt zich specifiek op het verbeteren van de aandacht en het verminderen van hyperactiviteit bij ADHD. Het programma is opgedeeld in drie fasen: energizers, focusoefeningen en mindfulness en richt zich verder op de belangrijkste elementen van ADHD:

  • Beweging
  • Aandachtstraining
  • Mindfulness.

Elke sessie duurt 30 minuten en wordt drie keer per week aanbevolen. De interventie werkt effectief voor adolescenten met ADHD doordat het gericht is op de kernproblemen die vaak voorkomen bij ADHD, denk hierbij aan concentratieproblemen, impulscontrole en hyperactiviteit.

Hier zijn de belangrijkste redenen waarom deze aanpak specifiek goed werkt voor deze doelgroep:

Beweging verbetert concentratie en impulscontrole

Adolescenten met ADHD hebben vaak moeite met het reguleren van hun aandacht en impulsen. Fysieke activiteit speelt een cruciale rol in het verbeteren van deze vaardigheden. Beweging stimuleert de afgifte van neurotransmitters, zoals dopamine en noradrenaline. Deze zijn essentieel voor het reguleren van aandacht en gedrag. Studies tonen aan dat lichamelijke activiteit niet alleen de concentratie verbetert, maar ook het impulsieve gedrag vermindert. Dit is vooral gunstig voor jongeren met ADHD (Bewegen Helpt Bij ADHD – Vereniging Impuls & Woortblind, z.d.).

Focusoefeningen trainen aandacht

Aandachttraining, zoals die in de focusoefeningen wordt aangeboden is een bewezen manier om de concentratie van adolescenten met ADHD te verbeteren. Door de oefening in korte concentratieblokken te verdelen, wordt het makkelijker voor jongeren om zich gedurende een langere periode te concentreren zonder zich overweldigd te voelen. Pauzes tussen de blokken helpen om de focus vast te houden en voorkomen dat het programma te belastend wordt.

Mindfulness versterkt impulscontrole

Mindfulness helpt adolescenten met ADHD om beter om te gaan met impulsief gedrag en om meer controle te krijgen over hun reacties. Doormiddel van ademhalingsoefeningen en reflectie leren gebruikers zich bewust te worden van hun gedachten en emoties, wat hen helpt om impulsen beter te beheersen.

Mindfulness verbetert niet alleen de concentratie, maar vermindert ook stress en verhoogt het gevoel van zelfregulatie. Dit is essentieel voor het dagelijks functioneren van jongeren met ADHD (Howard et al., 2016).

Structuur en herhaling zorgen voor succes

Het programma is gestructureerd, met duidelijke, korte sessies die gericht zijn op het afvinken van specifieke doelen. Adolescenten met ADHD profiteren vaak van routine en herhaling. Dit helpt hen zich te concentreren en de benodigde vaardigheden te ontwikkelen. De korte en haalbare sessies moedigen regelmatige deelname aan, wat de kans op succes vergroot.

Toegankelijk en laagdrempelig

Het online karakter van de interventie maakt het gemakkelijk voor jongeren om deel te nemen zonder dat er voorafgaande ervaring met therapieën nodig is. Het programma is gratis en toegankelijk, wat het voor een brede doelgroep van adolescenten en jongvolwassenen met ADHD mogelijk maakt om ervan te profiteren.

“Klaar om je focus te versterken en meer rust te vinden? Klik hier om direct naar de oefeningen te gaan!”

Meer informatie over waarom bewegen helpt voor ADHD, kan je lezen op de website van impuls en Woortblind. Hier kan je alle informatie vinden. 

Gebruikte literatuur:

Bewegen helpt bij ADHD – Vereniging Impuls & Woortblind. (z.d.). www.impulsenwoortblind.nl/adhd/bewegen-helpt-bij-adhd. Geraadpleegd op: 26 februari 2025.

Howard, A.L., Strickland, N.J., et al., (2016). Progression of impairment in adolescents with attention- deficit/hyperactivity disorder through the transition out of high school: Contributions of parent involvement and college attendance. Journal of Abnormal Psychology, 125, 233-247. doi: 10.1037/abn0000100